Průzkumy říkají, že existují jen 2 druhy šéfů.

Když budete vědět, kdy a jak být určitým typem šéfa, budete skvělí.

Autor: Robin Camarote

Kdo je Robin Camarote? Je to žena, která objevuje způsoby, jak získat to, co chceme nejen po pracovní stránce, ale i doma. Je také tvůrce „Tipů dne pracující matky“ a zakladatelka „Laboratoře pracovního života“.

Věděli jste, že vedení a řízení jsou v podstatě dvě rozdílné věci? To, kterou z nich bychom měli používat nezáleží na nás, ale na oboru našeho podnikání.
Podnikání, stejně jako lidé, prochází různými fázemi svého vývoje. To, co potřebujete rozvíjet dnes, je odlišné od toho, co jste museli rozvíjet před rokem. Někdy potřebujete najít směr, kterým se má vaše firma ubírat, ale někdy víte, kam směřujete, ale prostě potřebujete někoho, kdo bude efektivněji vést lidi.

Když jste ve vedoucí pozici, potřebujete velmi slušné schopnosti jak ve vedení, tak v řízení lidí – ale mnohem důležitější je vědět, kdy které použít. Neustálé řízení a organizování všeho je jednotvárné a neinspirující. Non-stop vedení je zase jako povzbuzování pro tým, který nikdy netrénoval a nezná hru.

V nedávném díle Freakonomics Radio podcast výzkumníci vysvětlují, že ty nejúspěšnější společnosti dávají správnou osobu (tedy buď osobu zaměřenou na řízení, nebo na vedení) do vedení ve správném čase. Pokud budete mít schopnosti v obou těchto technikách, stanete se nenahraditelnými a budete vědět, kdy posunout váš tým kupředu a kdy se zastavit a připravit strategii a přeskupit lidi.

Takže, jak rozeznáme, kdy jde o problém, který můžeme zvládnout pomocí řízení a kdy jde o problém, který zvládneme pomocí vedení?

  • Jde o něco, co se musí spočítat? Hodiny strávené prací a peníze jsou příklady výstupu, který musí být započítán k tomu, aby bylo efektivně vyhodnoceno, zda společnost dostává zpět své investice. Toto je problematika řízení.

  • Jedná se o otázku toho, kdo by měl komu podávat zprávy? Všichni lidé ve spojení s organizačními otázkami o struktuře skupiny, velikosti, působnosti a jmen v kolonkách - to je věc řízení.

  • Potřebujete vědět, kdy ten produkt bude naložen? Všechny otázky týkající se produktů, projektů a doručení vyžadují řízení – včetně zpětné analýzy trendů a prognóz budoucího vývoje.

To, co nám zbývá, jsou otázky vedení. Jak velký je tedy dopad té práce? Jaké jsou naše výsledky v kontextu širších průmyslových trendů? Jak Vy pozitivně ovlivňujete zaměstnance mimo kruh přímého záznamu? Cítí se zaměstnanci spojení s něčím větším než sami se sebou a s jejich prací?

V kostce: Problémy, které zahrnují interní informace a záznamy nebo vyjasnění povinností, mají souvislost s řízením. Problémy, které zahrnují morálku zaměstnanců, velké cíle a faktory mimo společnost, jsou spojené s vedením.

Pokud se chcete zlepšit v řízení a vedení (a vědět, kdy co použít), zvažte, zda byste neměli absolvovat profesionální kurz nebo sami studovat nějaké zdroje, které Vám pomohou rozvinout vaše schopnosti.